pondělí 12. srpna 2019

Palmový skleník Lednice

Palmový skleník v Lednici je velkým lákadlem nejen pro nadšence do tropických rostlin, ale pro turisty z celé jižní Moravu.
Skleník, který nechal postavit rod Lichtenštějnů v 40. letech 19. století, je dlouhý 92 metrů, široký 13 metrů, výška pak činí 10 metrů. Konstrukci skleníku podpírá 44 sloupů ve tvaru bambusu a vyplňuje ji zhruba 52 tisíc ručně řezaných sklíček. Lednický skleník patří mezi technické památky.


Do skleníku se vstupuje přes Květinový sál, kde se platí vstupné. Krom pokladny zde nalezneme 3 vzrostlé blahočety ztepilé ("pokojové jedle") - Araucaria heterophylla. Jsou opravdu nádherné. Pak je tu třeba lopatkovec, nějaký ten cykas, draceny....
Při vchodu do skleníku samotného nás "praští vlhkost do nosu". Skleník bují všemožnou zelení. Výčet rostlin je vážně obrovský a ani zdaleka nejsem na úrovni, abych zvládl všechny pojmenovat. Dočetl jsem se však, že semena rostlin byly sbírána nejlepšími zahradníky napříč Jižní Amerikou. Vegetaci by tedy měly tvořit především jihoamerické druhy (nemůžu posoudit), otázkou však je, do jaké míry je vegetace původní.
U vchodu můžeme vidět například kvetoucí Begonia corallina, Gloriosa superba, nějaký druh filodendronu nebo například fylokaktus zavěšený v jakémsi dřevěném "kornoutu". Jsou zde také cykasy a celému skleníku samozřejmě dominují palmy. Z palem bohužel poznám jen Chamaedorea elegans (která ve skleníku není, pozn. autora), takže názvy po mně nechtějte :D Ano, na svých vědomostech ohledně palem bych měl zapracovat, jsem si toho vědom. Bohužel si je kvůli místu stejně nebudu moci dovolit pěstovat.


Co však nejde, stejně jako palmy přehlédnout, je obrovský Ficus lyrata. Musím se přiznat, že pro velkolisté fíkusy mám slabost. Také je zde velké množství jihoamerických rostlin druhu Monstera deliciosa, což je rostlina, která se pěstuje již řadu let a nalezneme jí například ve školách či čekárnách,... I přes to, jak dlouho se pěstuje, její nádherně děrované listy neomrzí, zejména u vzrostlých exemplářů. Zdejší monstery i pravidelně kvetou a plodí.
V bujném porostu anthurií, alocasií, ibišků a dalších tropických rostlin se ztrácí (momentálně nekvetoucí) tupošek pyšný - Medinilla magnifica. Pokojová rostlina s nádhernými velkými převislými květy. Jedná se o keř, který se začíná objevovat i jako pokojová rostlina. Jeho pěstování je však dosti náročné. Vidět tak velkou rostlinu v květu by bylo nádherné.
Nalezneme zde také plumérie, které miluji - letos bohužel opět nekvetly.

Monstera deliciosa i s květem
Ve skleníku nalezneme také (tuším 2) jezírka. Jedno malé betonové ve stylu kašny, ve kterém roste nějaký druh anubiasu (snad heterophylla?)- rostliny hojně pěstované v akvaristice. Pak je zde ještě větší přirozeně vypadající jezírko, jehož součástí je i menší potůček. Obě jezírka jsou dosti mělká, žijí zde paví očka, ale i velcí koi kapři.

Epifyty mají  zavěšené v orchidejových košících po obvodu skleníku. Nalezneme zde orchideje - hlavně nádherně vonící Stanhopea tigrina a Oncidium sphacelatum, letos jsem si všiml i dalších 3 orchidejí - vanilky, patrně oncidia a nejspíše maxillarie - "kokosová orchidej". Z orchidejí je zde také nějaký druh dendrobia, který je sesazený s netíkem v korkovém květináči, který vypadá úžasně. V košíku je zde například i masožravá láčkovka.Ve skleníku je také množství parožnatek, které zde nalezneme na kusech dřeva i v květináči. Bromélie i s tillandsiemi jsou zde na sestavě kmenů, na které jsou i nějaké orchideje, například cattleye.

Stanhopea tigrina
Když jsme u těch orchidejí a epifytů celkově, nalezneme zde i phalaenopsisy - zasazené přímo v zemi. Vím, že je to kytka, co seženete v každém květinářství, supermarketu,... Ale i tak je mi jich líto. To bych tomuto skleníku vyčetl. Co se mi pak moc nezdá jsou panašovaný kytky, což je ale jen můj subjektivní dojem - působí na mě nepřirozeně a zkrátka mám proti nim tak trochu averzi. V interiéru budiž, tam se může jednat o moderní "doplněk" a taková rostlina tam může i pasovat, každopádně ve skleníku to trochu narušuje celkovou zelenou masu a je to takové.. Zkrátka nepřirozené no. Stejným dojmem na mě působí letničky v tomto skleníku - moc barev, které opět narušují všechnu tu zeleň okolo. Na fotkách z roku 2013 jsem viděl ve skleníku i hortenzie... Ew... Jsou to sice detaily, ale trochu to kazí celkový dojem, působí to uměle, neprofesionálně...
Každopádně jinak je skleník nádherný, velký, plný zeleně, oáza zkrátka... :) Návštěvu určitě doporučuji.

Na rajčeti mám i dvě alba věnována tomuto skleníku:
Jedno z roku 2018 - je obsáhlejší a fotky jsou foceny foťákem - KLIKNI
Druhé z letoška, které není tak obsáhlá a fotky jsou foceny bohužel jen mobilem - KLIKNI

1 komentář:

  1. Moc hezky napsané. :-) O těch panašovaných rostlinách ve skleníku už tedy vím... Ale přesto si myslím, že by se mi tam mohlo líbit. Dobrý tip na výlet. :-D

    OdpovědětVymazat

Z deníku pěstitele: srpen 2019

aneb  Komu se nelení, tomu se zelení. Nebo je to naopak? V červenci jsem chodil na brigádu, v srpnu mi přišla má první výplata. Vsadí...