sobota 31. srpna 2019

Z deníku pěstitele: srpen 2019

aneb Komu se nelení, tomu se zelení. Nebo je to naopak?


V červenci jsem chodil na brigádu, v srpnu mi přišla má první výplata. Vsadím se, že neuhádnete, co byla první věc, co jsem si koupil :D Myslíte si, že to byla rostlina? Vážně? Pak ano, máte pravdu :D

Není žádným tajemstvím, že panašovaný kytky nemám rád. Ale jak se říká, výjimka potvrzuje pravidlo, a tak jsem si v Baumaxu u nás ve Znojmě koupil Epipremnum aureum N´joy. Vlastně tuto rostlinu jsem chtěl už asi 2 roky, kdy jsem si prohlížel nabídku jednoho eshopu a vážně jsem uvažoval, že si ho koupím. Vlastně to bylo patrně ještě před tím, než jsem začal nad rostlinami více uvažovat. Takže má averze k panašovaným kytkám ještě nebyla vyvinutá :D 
Dal jsem ho do závěsného květiníče, co mi visí vedle okna, kde původně viselo původní Epipremnum aureum, které jsem odstěhoval k sestře do pokoje. Jen když sedím u počítače, tak je mám nad hlavou... Původní epipremnum jsem měl už vedle sebe :D Už aby i tohle vyrostlo. 
Jedou mi mamča řekla, že si myslela, že je ta kytka umělá :D V tu chvíli jsem trochu znejistěl, zda je to vážně rostlina pro mě.

Epipremnum N´joy, Philodendron Imperial Red, Calathea

Vlastně větší radost z něj začínám mít až teď, když o něm, píši, jelikož ještě ten den jsem navštívil květinářství, ve kterém jsem si koupil obrovský Philodendron Imperial Red, který se stal mým zlatíčkem. Mám slabost pro rostliny s velkými listy a tenhle je vážně úžasný :) Momentálně mu i roste nový list (Jupí! :D ). Vlastně ho čerstvě přivezli, ještě neměl ani cenu a já jim ho drapnul :D Vyšel mě na 300 a pár drobných.
Tento kultivar má listy blíže k sobě a tak spíše než liánu připomíná trs jako mají například kalátey. 

Zatím nejdražší věc, co jsem si koupil za výplatu byla skříň. Tato skříň by nebyla nic výjimečného pro tento blog, kdyby neposkytla místo mé monsteře. Když byla původně v rohu, měla málo světla a rostly jí menší listy. Teď si se světlem polepšila a je od okna asi 2 metry oproti původním 4, takže teď netrpělivě čekám na nový list, jestli tam bude nějaká změna. Monsteru mám ze školy, jedná se o řízek z velké rostliny a tak by byla škoda, "nevyužít" ten věk a "trpět" malé listy kvůli nedostatku světla. A dokud nebyla skříň, nebylo místo, kam bych ji mohl dát, dopřát jí více světla a kde by nezavazela. Ano, samozřejmě, na skříni pod stropem nebude mít tolik místa, ale i na to jsem myslel a nechám ji růst pod stropem, kde ji vždy po nějaké době upevním. 
Vlastně díky skříni a přemístění fíkusu zde vznikl pěkný koutek.


Pěstování pokojovek bohužel nepřináší jen radost, ale i nějaké ty starosti. Tento měsíc by tím mohly být moje phalaenopsisy, které neměly kořeny v moc dobrém stavu a tak jsem se je rozhodl přesadit.. Kořeny byly uhnilé... Bylo to asi 10 phalů a tak to zamrzí... Aneb není cesta namáčet málo, ale "vynahradit" to tím, že budou ve vodě 24 hodin... Snad budou v pořádku....
Další, co mě dost mrzí je, že jsem si tento měsíc koupil Ficus pumila, krásně rostlou rostlinu, zapomněl ji zalít a hned jako nová kytka mi zvládl uschnout... Jeho drobné lístky bohužel sucho nesou špatně a po zalití se vzpamatovaly jen 4 větvičky... 
Málem jsem zahubil také Ficus lyrata, který mi shazoval list za listem a já vůbec nevěděl, čím to může být. Údajně přelití,  kterému jsme se dlouho bránil, protože vrch substrátu byl vždy při zalití suchý... Na druhou stranu byl v kokosové drti, což je největší hnus, do kterýho můžete kytku zasadit... A taky přílišná péče... Méně je někdy více... Teď je venku, nevšímám si ho a neshodil ani jeden list. :)

Tento měsíc jsem už také (konečně) vyhlásil válku breberkám a to puklicím a sviluškám. Puklice se zdá, že jsem již vyhladil, teď bojuji proti sviluškám...  Jenže ten postřik je pěknej sajrajt a kytky jsou po něm celý ulepený.. Chudáci, vůbec se mi to nelíbí...

Dál bych se mohl pochlubit tím, že jsem si přivezl z Lídlu 2 veliké fíkusy, které mají určitě přes metr a půl. Přesněji se jedná o F. elastica a o F. lyrata - ano, je to ten samý, co jsme málem zahubil, jen větší... Přejte mi štěstí, protože je v tom samým humusu, co je i má původní lyrata... 
A z práce mi mamča přivezla 2 phalaenosisy /výprodejovky/ - bílý a světle růžový, tak snad to bude fajn :)

Aby nebylo té zeleně málo, z Baumaxu ve Znojmě jsme si přivezl 2 výprodejovky za 15 Kč - a to kapradinu Pteris cretica (samozřejmě čistě zelenou, nepanašovanou formu) a orchidej Dendrobium Sa-Nook, které je nádherně rostlé, se zdravými kořeny a roste mu i nový stvol (ale kdo ví, jestli doroste).
Vlastně tento Pteris je jedna ze dvou kapradin, co mám - ještě mám Phlebodium aureum. Jo a ještě parožnatku, ale ta je tak bizarní, že jako kapradina ani nevypadá :D Což mě vede k tomu, že bych si měl ještě nějaké pořídit - tedy pokud tyto 2 nezahubím.

Z květů by se taky něco našlo - po roce mi pokvete zase moje orchidej ascocenda, původně jsem měl 2, ale jedna nepřežila zimu... Doufám, že tahle mi vydrží, protože jsou to super kytky. A ještě mi pokvete maličký řízek rděnky (anglicky lipstick plant, latinsky Aeschynanthus) a po 2 letech se mi taky rozhodla vykvést má asi 2 metry dlouhá Ceropegia woodi, bohužel jen asi 4 květy... Na druhou stranu je to první kvetení u mě :D

Ceropegia woodii, fotka z roku 2017



Žádné komentáře:

Okomentovat

Z deníku pěstitele: srpen 2019

aneb  Komu se nelení, tomu se zelení. Nebo je to naopak? V červenci jsem chodil na brigádu, v srpnu mi přišla má první výplata. Vsadí...