pondělí 3. června 2019

Zahrádkářovy zápisky: květen 2019

aneb sbírka kosatců a demotivace 

Se třetím červnovým dnem usedám za klávesnici a píši další díl zahrádkářových zápisků. A musím říci, že měsíc květen byl zvláštní...

Jakožto teenager se musím stále vyrovnávat s nástrahami, které na mě společná zahrada s rodiči chystá. Ať se jedná o malý (čímž myslím opravdu malý) prostor, který je vymezen místy, kde nejsou postaveny voliéry nebo jistá forma "síta" (tedy nemůžu si koupit úplně vše, co bych chtěl) nebo čtyřnozí přátelé člověka....
A právě tito čtyřnozí "miláčci" mi zvládli podupat za jeden den celý velký keř malin! Není nad to, když jedete k babče, vrátíte se a zmizí velký keř... Musím se přiznat, že tohle na mě zapůsobilo jako docela solidní demotivace... "Když mi zničí i takovej plevel, jako jsou maliny, pak na té zahradě nemůžu mít vůbec nic..." mi znělo hlavou v ten moment...
Nakonec to asi bude tak, že pořídím "okrasné pletivo", které se mi sice moc nelíbí, ale vypadá jako možné řešení... Prvně jsem si říkal, že zahradu budu mít evidentně čistě jako jakousi "zásobárnu" pro mou budoucí zahradu - vezmu si odkopky na mou zahradu, která se nachází tam někde v budoucnosti. Momentálně to až tak černě nevidím a myslím si, že přeci jen ty rostliny udělají nějakou tu parádu i přes to pletivo...
Vlastně ani růže je nepřežily...

Ale aby se neřeklo,  tento měsíc se přihodilo i něco, co mě velmi potěšilo a nečekal bych to... Chodím na zemědělku a na školním dvoře máme prodejnu výpěstků. Většina rostlin je tam za pár korun. Už jsem si tam koupil třeba denivku nebo skalkový kosatec. Jeden den jsem měl v plánu si koupit i klasický kosatec. Zrovna tam obsluhovala taková sympatická mistrová, dala se se mnou do řeči a když zjistila, že se o toto zajímám, byla nadšená. Ještě více nadšená byla, když zjistila, že chodím na tuto školu. Nakonec mi tedy nabídla, že mi doveze nějaké odkopky kosatců ze zahrady. A tak jsem přišel zdarma ke 3 kosatcům (jeden teď pokvete, vypadá, že bude hnědý) a chrpě. Bylo to milé a docela příjemné povzbuzení zůstat na této škole, kterou moc v lásce nemám... (Update: povzbuzení pomalu vyprchává :D )
O pár dní později zjistila i učitelka, kterou mám na biologii, že mi jedna mistrová donesla kosatce. A tak se mi také nabídla. Pár dní na to mi do školy přinesla 4 kosatce i s popisky. Když ještě přičtu Iris pumila, který jsem si koupil ve škole před nějakou tou chvílí, tak má zcela neplánovaná a spontánní sbírka kosatců činí 8 kousků :D


Pivoňka - Paeonia

Jinak na zahrádce více méně vše hezky roste, koniklec se krásně rozrůstá, phlox taky hezky roste, karafiát má už i poupě, určitý posun je vidět i u denivek. Vlastně u dvou ze čtyř denivek jsem nalezl poupě. Jsou letos vysazeny, a tak mám trochu dilema, zda je nechat vykvést či ne. Na bylinkovou zahrádku na zahradě jsem si zasadil bylinky, co jsem si koupil minulý měsíc. Levandule už kvete, meduňka, máta i šalvěj hezky rostou. Letitá máta je jako vždy nádherně narostlá. Kvete taky turan a nově i pivoňka. Po 3 letech vykvetlo i mrazuvzdorné mini kiwi (Actinidia arguta "Weiki"), tak jsem zvědavý, zda z něj něco bude. Bohužel mám jen jednu rostlinu, jenže kiwi by mělo  mít rozdělená pohlaví.




2 komentáře:

  1. Tu spontánní sbírku kosatců Ti závidím... :-D A škoda malin... Náš čtyřnohý nezbeda by něco takového nesvedl... :-D Pěkný článek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, to nevíš, že tu spontánní sbírku kosatců mi den, po napsání článku vytrhali psi.. Nebo spíše 2 z nich. Naštěstí zůstaly v přijatelném stavu a jsou zase zasazeny...
      Jinak děkuji :)

      Vymazat

Z deníku pěstitele: srpen 2019

aneb  Komu se nelení, tomu se zelení. Nebo je to naopak? V červenci jsem chodil na brigádu, v srpnu mi přišla má první výplata. Vsadí...