sobota 8. června 2019

Z deníku pěstitele: květen 2019

aneb ZAČÁTEK letnění 

Sice se zpožděním, ale máme tu další díl měsíčníku "Z deníku pěstitele", tentokrát shrnutí měsíce května. V půlce května, jak každý pěstitel jistě ví, jsou 3 zmrzlí, po kterých by již neměly hrozit mrazy a tak se vynášejí ven letničky, sází se teplomilná zelenina, jako jsou například rajčata, a samozřejmě se letní (alespoň některé) pokojovky.  Musím se přiznat, že letos jsem letnění málem zapsal - až 14. jsem si všiml, že je už Bonifác. Možná to bylo počasím, které bylo chladné a deštivé, možná to byla ještě demotivace ze zničených malin...
Počasí také ovlivnilo "výběr" rostlin - zprvu šly ven jen chladnomilné, pak temperované a pár teplomilných mám ještě doma, i když každou chvílí už půjdou ven.

I v měsíci květnu se má sbírka rozrostla o pár kousků jako je například  Philodendron bipennifolium ("horsehead philodendron"), který jsem si koupil ve školní prodejně za 30 Kč nebo třeba klívie, kterou jsem dostal od tety. Od tety jsme také dostal 2 řízky rýmovníku, byl to již můj druhý pokus o zakořenění, který opět skončil fiaskem. A to všichni říkají, jaký je ten rýmovník plevel :D
Dále jsem si zasadil mango, které již klíčí. Také druhý pokus, avšak na rozdíl o rýmovníku, druhý úspěšný. Pravděpodobně ho na podzim někomu daruji :)
Také mi vykvetl velikonoční kaktus.

Anubias gigantea

Avšak tou nejzajímavější novinkou je nováček z akvaristiky - ano, čtete správně. Za chvíli se budu muset vyhýbat i akvaristikám :D  Z jednoho akvária trčely ven z vody velké áronovité listy. Jednalo se o rostliny druhu Anubias gigantea, pobřežní rostlinu z Afriky. Menší druhy anubiasů se pěstují jako akvarijní rostliny. Podle článků na internetu rostou anubiasy u břehů řek, kde část roku rostou nad vodou a část roku pod vodou, ale je i pár vyloženě vodních druhů. Zrovna Anubias gigantea do akvárií není moc vhodný, jak kvůli své velikosti, tak i proto, že se nerad přizpůsobuje životu zcela pod vodou.
Svou velikostí, krásnými listy a poměrně nízkou cenou si mě prostě získal a nemohl jsem odolat. Doma jsem ho vyndal z květináče a ponořil do vázy s vodou tak, že listy byly nad vodou a oddenek s kořeny pod vodou. Rostlina měla tři vzrostlé vysoké listy a tři malé. Dva z těchto třech malých listů mi zežloutly. Napadlo mě, jestli se nejedná o submerzní (vodní) formu a zvýšil jsem hladinu vody, čímž jsem zachránil tento třetí lísteček. Teď si hoví asi v 20 centimetrech dešťové vody a čekám na výsledek :) Podle všeho však anubiasy rostou jen pomalu.


1 komentář:

Z deníku pěstitele: srpen 2019

aneb  Komu se nelení, tomu se zelení. Nebo je to naopak? V červenci jsem chodil na brigádu, v srpnu mi přišla má první výplata. Vsadí...